"יוהן סבסטיאן באך – קנטור ומנהל מוזיקלי"

תערוכה מקורית ממוזיאון בית באך באייזנאך, גרמניה | 18-24 במרץ 2024 | אכסדרת מלון שלוש הקשתות (ימקא הבינלאומית), דוד המלך 26 ירושלים | הכניסה חופשית!

פתיחת התערוכה וקבלת פנים:

יום ב', 18.3 בשעה 19:00 | דברי פתיחה, רסיטל בנגינת יונתן ברק וכיבוד קל

מאז 2016, מוזיאון בית באך באייזנאך, גרמניה, הממוקם בעיר בה נולד באך בשנת 1685, מציג תערוכות המפרטות אודות המוזיקה אשר במרכז פסטיבל באך השנתי של תזמורת הבארוק ירושלים. התערוכה השביעית השנה מתמקדת בקנטטות חילוניות של באך ובקשר שלהן למוזיקת הכנסייתית שלו, הידועה יותר. שתי קנטטות כאלו, "הכו בתופים! הריעו בחצוצרות" (Tönet ihr Pauken, BWV 214) ו-"עורו חצוצרות עליזות" (Auf, schmetternde Töne der muntern Trompeten BWV 207a), יבוצעו במהלך הפסטיבל השנה. התערוכה תוצג באכסדרת מלון שלוש הקשתות, ימקא הבינלאומית ירושלים, רחוב המלך דוד 26 מ-18 עד 23 במרץ. התערוכה תלווה על ידי מנהל המוזיאון ד"ר יורג הנסן שיוכל להדריך את המבקרים.

במהלך חייו, החזיק י. ס. באך משרות שונות: מוזיקאי כנסייתי בשנותיו הראשונות בארנשטאדט ובמילהאוזן, ומוזיקאי חצר בבגרותו בוויימאר ובקתן. בשנותיו האחרונות בלייפציג, רשמית הפך לקנטור העיר לייפציג, תפקיד הכולל הלחנת וביצוע מוזיקה ליטרוגית וכן מוזיקה לימי החג בכנסייה. באותם שנים בלייפציג באך כתב גם הרבה קנטטות חילוניות לחתונות, להלוויות, לימי הולדת ולאירועים חגיגיים-חילוניים אחרים. באך כתב גם "דרמות במוזיקה" – יצירות אופרה קטנות להופעה בבית קפה בלייפציג. על אף קיומן של מעל ל-200 יצירות קוליות לביצוע בכנסייה, רק כ-25 מהקנטטות החילוניות פרי עטו הגיעו אלינו עם טקסטים ומוזיקה. בכל זאת, בהרבה מקרים ניתן לשחזר את המוזיקה של היצירות שאבדו שכן באך עצמו השתמש לעתים קרובות ביצירות חילוניות אחרות שלו ביצירות אחרות. לדוגמה, באך השתמש מחדש במוזיקה של הקנטטה "הכו בתופים! הריעו בחצוצרות", שנכתבה ב-1733 ליום הולדתה של מלכת פולין מריה יוספה מסקסוניה, עבור החלק הראשון של אורטוריית חג המולד שלו אשר בוצעה באותה שנה. שנתיים לאחר מכן, הלחין את הקנטטה "עורו חצוצרות עליזות" ליום השם של מלך פולין אוגוסט השלישי, ועבורה השתמש במוזיקה מקנטטה קודמת למינויו של פרופסור אוניברסיטת לייפציג שהופקה בשנת 1726. שתי הקנטטות יבוצעו במהלך הפסטיבל השנה.

התערוכה שתעלה בימקא הבינלאומית ירושלים, ממוזיאון בית באך באייזנאך, מסבירה את הקשר בין יצירותיו החילוניות של באך לקנטטות הכנסייתיות שלו על גבי שישה פאנלים. שני סרטים קצרים בעברית ובאנגלית יסבירו איך המוזיקה הכנסייתית התפתחה בזמן באך. בתצוגה יהיו כתבי הליברית המקוריים משנות 1727 ו-1737 לדרמות במוזיקה של באך "הרקולס בצומת", "איאולוס מרוגע", ו-"התחרות בין פואבוס ופן" שנכתבו להופעות בבית הקפה בלייפציג והיו היצירות החילוניות הפופולריות ביותר של באך בזמנו.