"מי לי בשמיים" – על המבצעים

ריכרד רש

ריכרד רש, טנור

החל את דרכו המוסיקלית במקהלת הבנים בקתדרלת רגנסבורג ולאחר מכן למד פסנתר וזמרה קלאסית במרכז לאופולד מוצרט באוגסבורג. התמחה במוסיקה מוקדמת בסקולה קנטורום בזילינסיס בבאזל. זוכה תחרויות רבות ובין היתר קיבל את פרס האמנויות של העיר אוגסבורג. מרבה להופיע בפסטיבלים ברחבי העולם, בין היתר על במות ידועות כגון הברלינר פילהרמוני, המרכז הלאומי לאמנויות הבמה בבייג'ינג ואולם טקמיצו בטוקיו. בין המנצחים איתם עבד ניתן למנות שמות כמו הווארד ארמן, כריסטוף אשנבך, טון קופמן, סיגיסוולד קוייקן, אנדריאה מרקון, מארק מינקובסקי, אנדרו פארוט, פיליפ פיירלו, הלמוט רילינג, כריסטוף רוסה, אנדראס ספרינג ויוס ואן ולדהובן. לאחרונה יצא לאור אלבום הבכורה שלו, ובו יצירות בארוק צפון גרמניות, תחת הלייבל .Carpe Diem Records

 

נעם שוס, כינור

כנרת ראשית של  תזמורת הבארוק ירושלים ומרבה להופיע עם התזמורת כסולנית. מבכירי נגניות כינור הבארוק בארץ. בעלת תואר מאסטר מביה"ס הגבוה למוסיקה איסטמן שבאוניברסיטת רוצ'סטר, ניו יורק. זוכת מלגות קרן התרבות אמריקה ישראל. הקימה את רביעיית המיתרים הייחודית גלתיאה,"המנגנת על כלים תקופתיים. קונצרטים בנגינתה מוקלטים בקביעות לקול המוסיקה ושודרו באירופה ובארה"ב. שיתפה פעולה בארץ ובעולם עם אומנים נודעים כגון ג'ון אליוט גרדינר, אנדרו פארוט, ג'ושוע ריפקין ואחרים. הופיעה עם אנסמבלים נבחרים בארץ ובעולם בהםEnglish Baroque Soloists , הפילהרמונית הישראלית ואחרים. כאשת חינוך פעילה, מקדמת את הוראת הכינור ומוסיקת הבארוק בישראל. מנהלת ומנצחת על תזמורת כלי הקשת הייצוגית של קונסרבטוריון גבעתיים אשר מתנהלת כתזמורת בארוק, היחידה מסוגה לבני נוער בארץ.

 

יוליה לוריה, כינור

זמרת סופרן ומנגנת גם בויולה דה גמבה, ויולה ד'אמורה ורבק. ניגנה עם אנסמבלים ותזמורות מובילות בלטביה ובליטא, כמו "תזמורת הבארוק של המדינות הבלטיות", תזמורת "מוזיקה אטרנה", "סימפניית כיס", "פרו אנימה", "לוטדואו", "קנטורס ווגנטס" ו"ארס קונסוני" וכן לקחה חלק בפסטיבל המוזיקה המוקדמת של סנט פטרסבורג, פסטיבל "דיאגילב" (פרם) ובפסטיבלים של הערים טאלין, קוטקה וקוטמושקה.

יוליה נמנית עם מקימי אנסמבל "הולנד החדשה" הפעיל משנת 1989 עד היום. יזמה וביצעה שיתופי פעולה עם הארכיונים והפילהרמוניה של סנט פטרסבורג, הכוללים קונצרטים מיוחדים, ביצועי בכורה בעת המודרנית למוזיקה תקופתית וכן הקלטות בכלים מקוריים. כן שיתפה פעולה עם גופים מוזיקליים מאסטוניה, פינלנד וסלובניה. בשנת 2002 הפיקה וביצעה את "מרתון היידן", ב-2010 את ביצוע הבכורה ברוסיה של היוהנס פסיון מאת באך וב-2014 של "פיגמליון" מאת ראמו, ביצועים מיודעים היסטורית.

 

סוניה ביננפלד נבות, ויולה דה גמבה

השלימה לאחרונה את התואר הראשון שלה בביצוע היסטורי על ויולה דה גמבה בסקולה קאנטורום בבאזל, תחת הדרכתו של פאולו פנדולפו.
את לימודי הצ'לו שלה היא התחילה בגיל 4 בכיתתה של מעיין מתיתיהו. מאוחר יותר המשיכה ללמוד עם הילה קרני, צבי פלסר ועמנואלה סלבסטרי. את לימודי הויולה דה גמבה התחילה סוניה אצל עמית טיפנברון.
השתלמה בקורסים מגוונים ובכיתות אומן, לרבות תוכנית פרלמן למוזיקה, פסטיבל זייסט בהולנד ותוכנית המצטיינים של המרכז למוזיקה ירושלים. כמו כן, סוניה היא זוכת מלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל הן בצ'לו והן בויולה דה גמבה.
סוניה מנגנת לעיתים קרובות עם אנסמבל פניקס ותזמורת הבארוק ירושלים. בנוסף, סוניה היא חברה באנסמבל בארוקדה, עמו היא מופיעה באופן קבוע בארץ וברחבי אירופה.

 

דוד שמר, עוגב

פרופ' דוד שמר נגן צ'מבלו, מנצח, מורה ומנהלה האמנותי של תזמורת הבארוק ירושלים אותה הקים ב-1989. שמר הוא אחת הדמויות המובילות בסצנת המוסיקה המוקדמת בישראל. הוא מלמד צ'מבלו, מוסיקה עתיקה ותאוריה מוסיקלית באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, וכן בכיתות אמן בישראל, באירופה ובארה"ב. הוא מופיע ומקליט באירופה ובארה"ב כסולן, כמוסיקאי קאמרי וכמנצח. הקלטתו לוואריאציות גולדברג של באך זכתה לביקורות נלהבות של הקהל והמבקרים. בין הופעותיו הבולטות בתקופה האחרונה – ביצוע, יחד עם הכנר הבריטי וולטר רייטר, סונטות לכינור ולצ'מבלו אובליגטו בפסטיבל באך בבית הולדתו של המלחין בעיר אייזנך שבגרמניה. לאחרונה הפרויקט הוקלט ויראה אור ב-2023.