"בתופים ובחצוצרות"

לצד כמאתיים קנטטות כנסייתיות ששרדו מתוך כ-300 אותן באך כתב, ישנו גם קומץ של קנטטות שלא נועדו לביצוע בכנסייה. רובן נכתבו לאירועים הקשורים בחיי החצר.

לייפציג לא התברכה (כמו, למשל, דרזדן השכנה) בבית אופרה משל עצמה, ולכן שימשו הקנטטות החילוניות הללו מעין תחליף לאופרה עבור תושבי העיר. חלקן אף נקראו ע"י באך Dramma per musica – לרבות אלו אשר בתוכניתנו הערב. הקנטטות הללו בוצעו לרוב בבית הקפה של צימרמן – אחד המוקדים העיקריים של חיי המוסיקה בלייפציג במאה ה – 18. את קנטטה 214 העלו בתוך בית הקפה, ואילו את 207א ניגנו בחצר הפנימית שלו; שני החללים יכלו להכיל לפחות כ–200 איש בקהל.

קנטטה 207א היא פרודיה משנת 1735 של קנטטה חילונית אחרת מאת באך שמספרה הוא 207, אותה כתב ב– 1726. "פרודיה" בימים ההם הייתה יצירה שהמלחין השתמש בה בחומר מיצירה אחרת שלו, מוקדמת יותר, תוך שינוי הטקסט והתאמתו לצרכים החדשים. את הקנטטה 207א כתב באך לכבוד יום השם של אוגוסטוס ה–3 מלך פולניה והאלקטור של סקסוניה.

קנטטה 214 נכתבה  ב–1733, אף היא לכבוד אירוע חגיגי – יום הולדתה של מריה יוספה, אישתו של אותו אוגוסטוס ה–3. במוסיקה של אחדים מפרקי הקנטטה הזאת השתמש באך שנה מאוחר יותר, כפרודיה, באורטוריית חג המולד.

היות ששתי הקנטטות נכתבו לכבוד אירועים חגיגיים, בשתיהן באך משתמש בתיזמור שמאפיין את היצירות הזוהרות ביותר שלו (בדומה, למשל, לפרקי הגלוריה, את רזורקסיט, אוסנה וכו'): 3 חצוצרות וטימפני, בנוסף לחלילים, אבובים וכלי הקשת.

את הקנטטות הללו אנו מבצעים באופן שהוכח ע"י אנדרו פארוט, ג'ושוע ריפקין ואחרים כנכון מבחינה היסטורית: ארבעת הסולנים שרים הן את האריות, הן את הרצ'יטטיבים והן את פרקי המקהלה, כאשר בפרקי המקהלה מצטרפים אליהם 4 זמרים נוספים (זמרי הריפיאנו).

 

תזמורת הבארוק ירושלים

מנהל אמנותי: דוד שמר

תזמורת הבארוק ירושלים, שתוארה כ"אם כל הרכבי הבארוק בישראל", היא התזמורת הראשונה בארץ המנגנת מוסיקת בארוק בכלי נגינה תקופתיים, בדרכי הביצוע ובטכניקות הנגינה שהיו נהוגות באותם הימים. התזמורת נוסדה בשנת 1989 על-ידי נגן הצ'מבלו והמנצח פרופ' דוד שמר, מנהלה המוסיקלי עד היום. החל משנת 2006 מכהן מאסטרו אנדרו פארוט הבריטי כמנצח לשם כבוד של התזמורת. התזמורת מקיימת סדרות קונצרטים ברחבי הארץ: באולם ימקא בירושלים, באולם צוקר שבהיכל התרבות בתל אביב, במשכן לאמנויות נס ציונה ובאתרים שונים בחיפה, בבאר שבע ועוד.

תכניות התזמורת מציגות את מיטב יצירות מוסיקת הבארוק והקלאסיקה המוקדמת, מקלאודיו מונטוורדי עד באך, מהיינריך שיץ עד הנדל ומהנרי פרסל עד מוצרט ובטהובן. התזמורת שמה דגש גם על פעילות חינוכית, ומקפידה לשלב כיתות אומן לסטודנטים, קונצרטים מודרכים לתלמידים וקונצרטי תלמידים במסגרות שונות. בין אורחי התזמורת נמנים אומנים בולטים מאירופה ומארה"ב, מגדולי המבצעים של המוסיקה העתיקה בימינו, בהם: אנדרו פארוט, פיליפ פיירלו, ג'ושע ריבקין, קתי דברצני, פיטר הארווי, וולטר רייטר, כמו גם מיטב המבצעים הישראליים של מוסיקת הבארוק. התזמורת מקיימת מדי שנה מספר פסטיבלים: "פסטיבל באך בירושלים" באביב סביב תאריכי לידתו של י.ס. באך, ו"מכשפות?" בקיץ- המוקדש לייצוג נשים ונשיות במוסיקת הבארוק. התזמורת ערכה מספר  סיורי הופעות מוצלחים בחו"ל, בין היתר בפברואר 2020, ערב פרוץ משבר הקורונה, אז הופיעה התזמורת באסטוניה ובאוקטובר 2021 בו הופיע בסיבוב קונצרטים במונטריאול. תזמורת הבארוק ירושלים נתמכת על-ידי מנהל התרבות במשרד התרבות והספורט ועל-ידי אגף התרבות של עיריית ירושלים.

דוד שמר, מנהל אמנותי

פרופ' דוד שמר נגן צ'מבלו, מנצח, מורה ומנהלה האמנותי של תזמורת הבארוק ירושלים אותה הקים ב-1989. שמר הוא אחת הדמויות המובילות בסצנת המוסיקה המוקדמת בישראל. הוא מלמד צ'מבלו, מוסיקה עתיקה ותאוריה מוסיקלית באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, וכן בכיתות אמן בישראל, באירופה ובארה"ב. הוא מופיע ומקליט באירופה ובארה"ב כסולן, כמוסיקאי קאמרי וכמנצח. הקלטתו לוואריאציות גולדברג של באך זכתה לביקורות נלהבות של הקהל והמבקרים. בין הופעותיו הבולטות בתקופה האחרונה – ביצוע, יחד עם הכנר הבריטי וולטר רייטר, סונטות לכינור ולצ'מבלו אובליגטו בפסטיבל באך בבית הולדתו של המלחין בעיר אייזנך שבגרמניה. לאחרונה הפרויקט הוקלט ויראה אור ב-2023.


פול גודווין, מנצח

מוכר בעיקר בשל פרשנויותיו המודעות היסטורית למוזיקה מכל התקופות, רפרטואר רחב ועניין במוזיקה עכשווית. בעולם התזמורתי, יש לו תשוקה גדולה לשילוב סגנונות וליצור תוכניות חדשות ודינמיות בהן הוא מבצע יצירות עתיקות וחדשות זו לצד זו. גודווין החזיק בפוזיציות חשובות רבות ובהן כמנהל האמנותי של פסטיבל באך כרמל בקליפורניה, מנצח אורח ראשי של התזמורת הקאמרית האנגלית, מנצח משנה של האקדמיה למוזיקה עתיקה ובנוסף הוא כיום מנצח אורח ראשי של קפלה אקוויליה ומנהל הביצוע ההיסטורי באסכולה סופריור דה מוזיקה רינה סופיה במדריד. גודווין ניצח על אנסמבלים חשובים כמו התזמורת הפילהרמונית של ה-BBC, תזמורת הסימפונית של העיר ברמינגהאם, התזמורת המלכותית של סקוטלנד והתזמורת הקאמרית הסקוטית בממלכה המאוחדת; התזמורת הסימפונית סן פרנסיסקו ותזמורת פילדלפיה בארצות הברית; והפילהרמונית המלכותית של סטוקהולם והסימפונית הבווארית רונדפונקס באירופה. בעת שהיה מנצח אורח של התזמורת הקאמרית האנגלית, הוא שיתף פעולה עם סולנים כמו קירי תה קנואה, ג'ושוע בל, מריה ז'ואו פירס ומסטיסלב רוסטרופוביץ'. באופרה, ניצח פול על "כך עושות כולן" מאת מוצרט באופרה המלכותית הדנית בקופנהגן, "איפיגניה וטאורידה" של גלוק בקומישה אופר ברלין, האופרה "לוקרציה" של בריטן בתיאטרו ריאל במדריד, "יפתח" של הנדל באופרה הלאומית בוולס ו"אורלנדו" בכל הן באופרה הסקוטית והאופרה אוסטרליה. בארצות הברית הוא נייצח על "אידומנאו" ו"חליל הקסם", "דידו ואניאס" של פרסל, "דרכו של הולל" של סטרווינסקי ו"צרות בטהיטי" של ברנשטיין.  האלבומים בניצוחו של פול עם האקדמיה למוזיקה עתיקה בחברת הרמוניה מונדי נחשבות מאוד.

קרן מוצרי (הולנד-ישראל), סופרן 

החלה את דרכה המוזיקלית בלימודי צ'לו. לאחר שקיבלה תואר B.Sc בביולוגיה בהצטיינות יתרה מאוניברסיטת תל אביב, השתלמה בלימודי מוסיקה וסיימה תואר מאסטר באקדמיה ההולנדית הלאומית לאופרה. בעלת רפרטואר מגוון שמשתרע מהרנסאנס ועד למאה ה-21. מוזמנת דרך קבע להופיע בבתי אופרה ברחבי העולם ובפסטיבלים בינלאומיים. כפרשנית מומחית למוזיקה עכשווית, הופיעה קרן ברחבי אירופה עם מלחינים כגון לואי אַנְדרִיסֶן ההולנדי, סטיב רייך האמריקני וקָאיָה סָארִיאָהוֹ הפינית. עם שיאי התקופה האחרונה נמנים "יצחק רבין: כרוניקה של התנקשות" של הבמאי עמוס גיתאי, בלינקולן סנטר בניו יורק; "מעבר לתווים: דיוקן של פייר בולז" בפסטיבל הולנד עם אנסמבל אסקו|שנברג בניצוחו של אטיין סיבנס; קונצרט והקלטה מסחרית של האופרה Passion מאת פסקל דוסאפּן עם אנסמבל מודרן בניצוח פרנק אולוּ; בכורה עולמית של מחזור פסואה השלם מאת יאן ון דה פּוּטֶה עם אנסמבל אסקו|שנברג בניצוח ריינברט דה לאו, בסדרת קונצרטי השבת בקונצרטחבאו באמסטרדם; המתיאוס פסיון של באך בניצוח ג'ושוע ריפקין, והמיסה הגדולה של באך בניצוח אנדרו פארוט, שניהם בפסטיבל "באך בירושלים".

היימיש מקלרן (אנגליה)

זמר קונטרטנור המבוסס בלונדון (אנגליה) בוגר האקדמיה המלכותית למוזיקה וכן בוגר תואר בהיסטוריה מסנט ג'ון קולג' (קיימברידג'). בין השנים 2013-2016 הופיע בתפקיד אוברון (חלום ליל קיץ, בריטן), מרצ'לינה (נישואי פיגארו, מוצרט), דמון (הפראיים, ראמו), וכ-וואווה (צ'ריומושקי, שוסטקוביץ'). כן גילם תפקידים באופרות חדשות על במות מוזיאון ויקטוריה ואלברט, המפשדט גארדן אופרה ועוד בתפקידים מתוך אופרות של הנדל ופרסל. מופיע בפסטיבלים וכיום חבר במקהלת מונטוורדי, איתה תר את אירופה, רוסיה ודרום אמריקה. ב-2021 יצא אלבום הבכורה שלו "ספינקס" בלייבל "אורכיד קלאסיקס", הכולל הקלטות בכורה לשירים אומנותיים מרוסיה בהן מיצירות שוסטקוביץ', מייסקובסקי ועוד.

ריכרד רש

ריכרד רש, טנור

החל את דרכו המוסיקלית במקהלת הבנים בקתדרלת רגנסבורג ולאחר מכן למד פסנתר וזמרה קלאסית במרכז לאופולד מוצרט באוגסבורג. התמחה במוסיקה מוקדמת בסקולה קנטורום בזילינסיס בבאזל. זוכה תחרויות רבות ובין היתר קיבל את פרס האמנויות של העיר אוגסבורג. מרבה להופיע בפסטיבלים ברחבי העולם, בין היתר על במות ידועות כגון הברלינר פילהרמוני, המרכז הלאומי לאמנויות הבמה בבייג'ינג ואולם טקמיצו בטוקיו. בין המנצחים איתם עבד ניתן למנות שמות כמו הווארד ארמן, כריסטוף אשנבך, טון קופמן, סיגיסוולד קוייקן, אנדריאה מרקון, מארק מינקובסקי, אנדרו פארוט, פיליפ פיירלו, הלמוט רילינג, כריסטוף רוסה, אנדראס ספרינג ויוס ואן ולדהובן. לאחרונה יצא לאור אלבום הבכורה שלו, ובו יצירות בארוק צפון גרמניות, תחת הלייבל .Carpe Diem Records

גיא פלץ, בריטון

בוגר התיכון לאמנויות ע"ש תלמה ילין. למד שירה וניצוח תזמורת באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים.  בוגר פרוייקט 'תדרים' של אנסמבל מיתר לביצוע מוסיקה חדשה, כמנצח. בין השנים 2014-2019 שימש כמנצח הבית באנסמבל זמרי מורן בניהולה המוסיקלי של נעמי פארן. ממקימי אנסמבל ססיליה, בו משמש כמנצח וזמר. כסולן, שר עם תזמורות והרכבים רבים בהם הקאמרטה הישראלית ירושלים, הסימפונית הישראלית ראשל"צ, סינפונייטה ב"ש, הסימפונית חיפה, הקאמרית הישראלית, תזמורת הבארוק ירושלים, אנסמבל המאה ה-21, Taverner consort (בריטניה), Capella Cracoviensis (פולין), תזמורת ויימאר (גרמניה), תזמורת Budafoki Dohnányi (הונגריה) ואחרים. בין תפקידיו האופראים: אניאס מ"דידו ואניאס", אוטונה מ"הכתרתה של פופאה", נהר הסיין מ"החגיגה על נהר הסיין", פימפינונה מ"פימפינונה" של טלמן ושל אלבינוני, זורגה מ"דולי הפנינים", ועוד.  השתתף בהקלטת האופרה 'אורפאו' של מונטוורדי בתפקיד אפולו, בניצוחו של אנדרו פארוט, עם חברת ההקלטות AVIE והקליט עם מנחם ויזנברג תקליטור "שירי ארץ" בהוצאת המכון למוסיקה ישראלית. קונצרטים ששר בהם שודרו ברדיו של ה-BBC (בריטניה), Poland Radio ובקול המוסיקה.

נעמי בורלא לוי, סופרן

סטודנטית לתואר שני בביה"ס למוסיקה בוכמן-מהטה בכיתתה של הפרופ' שרון רוסטורף-זמיר. תפקידיה האופראיים כוללים את האש והזמיר בנער והקסמים )ראוול(, קלורי באסיס וגלתיאה )הנדל(, ילד ראשון בחליל הקסם )מוצרט(. הופעותיה הקונצרטנטיות כוללות את גלוריה )ויולדי(, דיקסיט דומינוס )הנדל(, סטאבאט מאטר )פרגולזי(, מיסה בסי מינור )באך( ועוד. הופיעה כסולנית תחת שרביטם של רונן בורשבסקי, אי-אן שו, גיל שוחט, ואחרים. הופיעה לאחרונה כסולנית בסדרה "מצוינות – דור העתיד" במרכז עדן-תמיר למוסיקה ובקונצרט בסדרה "צעירים במרכז" של המרכז למוסיקה ירושלים. חברה באנסמבל הבארוק לילך, איתו זכתה במקום השני בתחרות החליליות TARF 2021 . זוכת מלגות הצטיינות של בית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן מהטה, ומלגת קרן קולטון לשנת תשפ"ג.

דורין ססין, אלט

משלימה כעת תואר השני באופרה באקדמיה למוזיקה ולמחול ירושלים, כזמרת וורסטילית היא הופיעה לצד תזמורות מובילות כמו הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית ירושלים ותזמורת הבארוק ירושלים. השתתפה בביצועים ליצירות כמו הרקוויאם של מוצרט ושל ורדי. תפקידים בולטים כוללים את הילד השלישי במוצרט "חליל הקסם" ואת אלפרד ב-'העטלף' של שטראוס השני. הרפרטואר של דורין נע בין קלאסי לעכשווי, וכולל עם עניין רב בבארוק. השתתפה במספר סדנאות המתמקדות בסגנונות השונים – כולל בארוק, בל קנטו, ובשילוב עם מחול מודרני.

 

ג'מיל פריג', טנור

נולד וגדל בירושלים. התחיל את לימודיו המוזיקליים בקונסרבטוריון המגניפיקט, ולמד פסנתר וקול. פריג' למד לתואר ראשון בקונסרבטוריון די ויצ'נזה כזמר רנסאנס ובארוק. השתתף במספר סדנאות וכיתות אומן עם מורים בולטים כגון: פאולו די נאפולי, מרקו בורוני, ליה סרפיני, אלסנדרו קוארטה, פרנצ'סקו מיוטי, דומיניק ויס, סוניה טדלה וקלייר מגנאגי. פריג' כרגע מסיים את לימודיו לתואר שני בבית הספר למוזיקה ולמחול בירושלים אצל ג'פרי פרנסיס ודויד סבה.

 

רועי ויץ, בריטון

בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, שם קיבל תואר בביצוע קלאסי – זמרה. ויץ הוא צעיר מתפתח ומבטיח בתחום האופרה, פועל במספר תפקידים באופרה הישראלית והשתתף בהפקות שונות והופעות עם תזמורות מובילות. ויץ חבר פעיל במיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית.
הרפרטואר האופראי שלו כולל את פאלקה בעטלף (י. שטראוס), פפגנו בחליל הקסם, גוליילמו בכך עושות כולן, פובליו ברחמיו של טיטו, ברטולו בנישואי פיגארו (מוצרט), דמטריוס בחלום ליל קיץ (בריטן), דנדיני בסידנרלה (רוסיני) ועוד. הופיע עם התזמורת הסימפונית ירושלים, תזמורת הסינפונייטה הישראלית באר שבע, אנסמבל סולני תל אביב, תזמורת הבארוק ירושלים ועוד.